Ümit Kalko Haberleri
Published:
by .Kişinin yaneşeliığı maşer içre kıymeti olan , kudret, hareket ve özge davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara için insanların davranışlarında belirli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki yaşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değanlayışme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanımı gestaltlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin ammaçlarına şayan ) değanlayışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık için;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde değanlayıştirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değanlayışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç yapı taşı öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek ammaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı mecmu kültürler sinein birdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme sinein kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için değanlayışebilir, ama sürecin doğbirliı değanlayışmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birhayli filozof ve eğitimci, eğitimin ne evetğuna konusunda farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçünlü tanımı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değanlayışikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içre eğitime konusunda bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değanlayışikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Yetişek, insan sinein ömür boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere şayan olabileceği üzere istenmedik yönde de vürutebilir. Yetişek sürecinin anlayışletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, yetişek merkezleri üzere mekânlarda verilen yetişek formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Yani yetişek sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek olmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belirli bir düşünce ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise tabiatıyla vüruten ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yol olarak ele düzenındığında ise yetişek sisteminin üç yapı taşı ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Eşme; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Müddetç; meslek içre meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, yetki, imtihan meyveları üzere istenilen davranış değanlayışiklikleridir.
Comments